Fran Grivec (1878–1963) and Russian Studies

Authors

  • Neža Zajc Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts

DOI:

https://doi.org/10.33700/1580-7118.16.1.195-219(2014)

Keywords:

Grivec, Fran, Velehrad Congresses, Russian Orthodoxy, Russian Church, Slavism

Abstract

The study examines the remarkable attitude of Fran Grivec, a Slovenian theologian and researcher of Slavic Christian history, to Russian spirituality and Orthodoxy. Grivec, the initiator and long-time head of the Velehrad Congresses, intentionally highlighted the ecumenical dimension of both theological mission and historical research. This emphasis was particularly evident in his association between the beginnings of Slavic literacy, including the Slovenian ‘Monumenta Frisingensia’, and the mission of the two brothers, Saints Cyril and Methodius. Thoroughly familiar with Russian ecclesiastical history, Grivec regularly monitored the state of mind in contemporary Russia and was evidently critical of certain Russian scientific findings. He offered an original interpretation of the evangelical message, referring to a unifying mission to re-establish the older concept of the ‘Universal Church’. The paper is based on his manuscript legacy, especially his correspondence. The latter attests to the international significance of Grivec’s researches, which gained scholarly recognition after WW II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

NUK, Rokopisna zapuščina Grivca, Ms. 1202.

Arhiv Inštituta za kulturno zgodovino, ZRC SAZU; osebna mapa Frana Grivca.

GRIVEC, F. (1907): “Ivan Grozni in Rim”. Čas 1, 257–265, 296–305, 353–364, 445–452.

GRIVEC, F. (1918a): Pravoslavje. Ljubljana.

GRIVEC, F. (1918b): “V. Solovjev – katoličan”. Čas 12, 203.

GRIVEC, F. (1921): Crkveno prvenstvo i edinstvo po bizantinskem pojmovanju (Doctrina Byzantina de primatu et unitate ecclesiae). Ljubljana, Bogoslovna Akademija v Ljubljani, Knjiga III.

GRIVEC, F. (1925a): “Preganjanje krščanstva v Rusiji”. Bogoslovni vestnik: BV l. 5/zv. 2, 97–109.

GRIVEC, F. (1925b): “Boljševiška brezbožnost (De atheismo bolševismi)”, Bogoslovni vestnik: BV l. 5/zv. 2, 97–109.

GRIVEC, F. (1925c): Cerkev. Ljubljana, Jugoslovanska tiskarna.

GRIVEC, F. (1935): “Biblične zgodbe sv. Cirila in Metoda (De historia biblica ss. Cyrilli et Methodii)”. BV, 1–32.

GRIVEC, F. (1936): Kristus v cerkvi. Ljubljana, Jugoslovanska knjigarna v Ljubljani.

GRIVEC, F. (1938): Slovenski knez Kocelj. Ljubljana.

GRIVEC, F. (1942a): Clozev-Kopitarjev glagolit v slovenski književnosti in zgodovini, Razprave I, Filozofsko-filološko-historični razred, Akademija znanosti in umetnosti v Ljubljani. Ljubljana 1942.

GRIVEC, F. (1942b): Zarja stare slovenske književnosti – Frisinški spomeniki v zarji sv. Cirila in Metoda. Ljubljana 1942-XX.

GRIVEC, F. (1943): Čigavi so frisinški spomeniki? DS 55, Zbornik II. Ljubljana. 158–160.

GRIVEC, F. (1955): Frisigensia VIII. SR VIII. Ljubljana. 169–182.

GRIVEC, F. (1963): Slovanska blagovestnika sv. Ciril in Metod (863– 1963). Celje 1963, Mohorjeva družba v Celju.

AMBROŽIČ, M. (2003): “Fran Grivec in velehradski kongresi”. Grivčev simpozij v Rimu – 20, Celje, Mohorjeva družba v Celju.

ARKO, A. (2003): “Fran Grivec in vzhodna teologija”. Grivčev simpozij v Rimu – 20, Celje, Mohorjeva družba v Celju, 195–213.

BEAULIEU-LEROY, H. J. B. A. (1898): Etudes russes et européennes (1897; nem. prevod: Das Reich der Zaren und die Russen, Sondershausen 3, Berlin (1885–1898).

BERDJAJEV, N. (1923): “Konec Renessansa (k sovremennomu krizisu kultury)”. София – Проблемы духовной культуры и религиозной философии, ред. Н. А. Бердяева. Берлин 1923, 21–47.

BERDJAJEV, N. (2005): “Slavjanofilstvo i slavjanskaja ideja”, Sud’ba Rossii, Moskva.

DOLINAR, F. (1964): “Fran Grivec (nekrolog)”, Meddobje, leto VIII, št. 1–2, 5.

GRDINA, I. (2004): “Raziskovanje in bibliografija Brižinskih spomenikov.” Oris raziskav, v: Brižinski spomeniki (Monumenta Frisingensia). Tretja, dopolnjena izdaja. Ljubljana, ZRC SAZU. 154–163.

KOVAČIČ, L. (2003a): “Grivčeve raziskave”, v: Grivčev simpozij v Rimu – 20, Celje, Mohorjeva družba v Celju, 27–39.

KOVAČIČ, L. (2003b): “Grivčeva bibliografija”, v: Grivčev simpozij v Rimu – 20, Celje, Mohorjeva družba v Celju, 39–69.

LOTMAN, Ju. M. (1996): “Tjutchev i Dante. K postanovke problemy”, v: O poetah i poezii, Sankt-Peterburg, Isskusstvo-SPB.

MANDELŠTAM, O. E. (1971): Sobranie sochinenij, v treh tomah. T. 2. Proza (pod redak. G. P. Struve i B. A. Filippova), vst. st.: K. Braun, G. P. Struve, E. M. Rais. Moskva.

Primorski slovenski biografski leksikon. Goriška Mohorjeva družba, Gorica 1974–1994.

Slovenec (S) (1939), Ljubljana, konzorcij Slovenca.

SORČ, C. (2003): “Fran Grivec o pradednih časih”, v: Grivčev simpozij v Rimu – 20, Celje, Mohorjeva družba v Celju, 165–185.

STRUVE, P. B. (1931): Rossija i Slavjanstvo, Paris, 24. oktober, 1931.

TRUŠNOVIČ, A. (2004): Vospominanija kornilovca 1914–1934. Moskva– Frankfurt, Posev.

Downloads

Published

2014-11-21

Issue

Section

Original scientific article

How to Cite

Fran Grivec (1878–1963) and Russian Studies. (2014). Monitor ISH, 16(1), 195-219. https://doi.org/10.33700/1580-7118.16.1.195-219(2014)