Where Do Immigrant Children Come From and Why?

Authors

  • Marijanca Ajša Vižintin

DOI:

https://doi.org/10.33700/1580-7118.16.2.101-126(2014)

Keywords:

immigrant children, families, immigration, Slovenia

Abstract

The early 21st century continues the trend from the later 20th century: the first-generation immigrant children who move to Slovenia most often come from the states established after the disintegration of former Yugoslavia – from Bosnia and Herzegovina, Kosovo, Macedonia, as well as from Serbia, Croatia and Montenegro. There are few arrivals from other states and continents, such as Bulgaria, Ukraine, or the United States of America. This article presents certain experiences that vary for each immigrant family, although they may hail from the same country. We quote some of the reasons for immigration as represented by the migrant children and parents themselves, comparing them to the findings of migrant theories. In 2011, semi-structured interviews with immigrant children were conducted in three Slovenian primary schools, and it was ascertained that most of them had come to Slovenia for the sake of family reunion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTLES, S., MILLER, M. J. (2009): The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World. New York, Guilford Press.

HUDDLESTON, T., idr. (2011): Migrant integration policy index III (MIPEX III), Bruselj, British Council, Migration Policy Group.

EDUKA – Vzgajati k različnosti/Eduka – Educare alla diversità (2011–2014), Trst, Slovenski raziskovalni inštitut, http://www.edukaitaslo.eu/ (14. 11. 2014).

INFORMACIJE za tujce (2010), Ljubljana, Ministrstvo za notranje zadeve RS, http://www.infotujci.si/ (14. 11. 2014).

KNEZ, M. (2012): “Za koliko slovenščin(e) je prostora v naši šoli?”, Jezik in slovstvo, 57, 3/4, 47–62.

LEČNIK, S. (2013): Slovenščina in jaz, Maribor, Litera.

MEDICA, K. (2010): “Večkulturalizem vs. večkulturnost v kontekstu novih migracijskih realnosti”, v: Sedmak, M., Žitko, Er., ur., Razprave o medkulturnosti, Koper, Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, Zgodovinsko društvo za južno Primorsko, 295–309.

MEDICA, K. (2011): “Evropski migracijski procesi – refleksije preteklosti in dileme prihodnosti”, Monitor ISH, XIII/2, 7–28.

MEDICA, K., LUKIČ, G., ur. (2011): Migrantski circulus vitiosus: delovne in življenjske razmere migrantov v Sloveniji, Koper, Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, Zgodovinsko društvo za južno Primorsko.

MILHARČIČ HLADNIK, M. (2010): “Children and Childhood in Migration Contexts”, Dve domovini/Two Homelands, 32, 19–31.

MILHARČIČ HLADNIK, M., ur. (2011): IN-IN: življenjske zgodbe o sestavljenih identitetah. Ljubljana, Založba ZRC, ZRC SAZU.

MILHARČIČ HLADNIK, M., LUKŠIČ HACIN, M. (2011): “Identitete, pripadnosti, identifikacije”, v: Lukšič Hacin, M., Milharčič Hladnik, M., Sardoč, M., ur., Medkulturni odnosi kot aktivno državljanstvo, Ljubljana, Založba ZRC, ZRC SAZU, 31–39.

PILOTNI tečaj slovenščine za otroke in starše migrante: projekt Uspešno vključevanje otrok, učencev in dijakov migrantov v vzgojo in izobraževanje (2010), Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik, http://www.centerslo.net/files/file/ESS/Letak_tečaj.pdf (14. 11. 2014).

PRIMORCI beremo (2014), Seznam knjig, http://www.tol.sik.si/primorci-beremo/ (14. 11. 2014).

RAZVIJAMO medkulturnost kot novo oblika sobivanja, (2013–2015), ISA institut, Ministrstvo RS za gospodarski razvoj in tehnologijo, http://www.medkulturnost.si/ (14. 11. 2014).

SCHANZ, C. (2006): “Vizije potrebujejo poti – medkulturno odpiranje šole”, Sodobna pedagogika, 57, 2, 24–38. Statistični urad RS (2012), Meddržavne selitve po državi državljanstva in spolu, Slovenija, letno, 2009, http://pxweb.stat.si/pxweb/Dialog/varval.asp?ma=05N1008S&ti=&path=../Database/Dem_soc/05_prebivalstvo/ 40_selitve/05_05N10_meddrzavne/&lang=2 (24. 11. 2012).

VIDMAR, J. (1998 idr.): Princeska z napako, Ljubljana, DZS.

STROKOVNE podlage, strategije in teoretske tematizacije za izobraževanje za medkulturne odnose ter aktivno državljanstvo (2009– 2010), Ljubljana, Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije ZRC SAZU, http://www.medkulturni-odnosi.si/ (14. 11. 2014).

Downloads

Published

2014-12-16

Issue

Section

Original scientific article

How to Cite

Where Do Immigrant Children Come From and Why?. (2014). Monitor ISH, 16(2), 101-126. https://doi.org/10.33700/1580-7118.16.2.101-126(2014)